ماه ضیافت الهی

با بهانه ماه رمضان یاداشتی را می نویسم انشا الله که مورد استفاده واقع گردد :

ماه رمضان یکی از ماههای است که هر انسانی می توانند برای خود سازی اقدام کند معمولا ما رابطه ای که بین دو متغییر  تعریف  می کنیم سعی داریم با تغییراتی آنرا به تابع تبدیل کنیم و سپس شرایط دیگری برای آن بسازیم مثلا آیا تابع بدست آمده یک به یک است ؟ یا آیا تابع پوشا است ؟  در واقع داریم تابع را به گونه ای می سازیم که از دید گاهی زیبا تر و شکیل تر باشد خوب برای این ساختن این  تابع دست به  تغییراتی در ساختار تابع و یا تغییر در دامنه یا برد تابع می زنیم .

حال در این ماه شرایطی بسیار مناسب ایجاد شده است که ما تغییری در ساختار خود  ( نه فقط ظاهر خود ) بلکه باطن خود را به گونه ای تغییر دهیم که زیبنده این ماه باشد از مباحثی که در این ماه باید رعایت کنیم گذشت و فداکاری است و همچنین با کنار گذاشتن بدیها و عیوب دیگران مجموعه دامنه خود را محدود تر کنیم و با اضافه نمودن خوبیها در خود و گذشت و ایثار در خود به مجموعه برد خود بیفزاییم  تا شاید از خود تابع ای بسازیم که  یک به یک باشد و عدالت واقعی را از خود شروع کنیم  انشالله

 

ریاضی بهترین درس

با سلام خدمت همه دوستان از اینکه مطالب وبلاگ خیلی دیر بار گذاری می شود عذر خواهی می کنم مقداری سرم شلوغ است :

چرا ریاضی بهترین درس است ؟

یکی از کابردی ترین  علوم در بین سایر علوم بطور قطع ریاضی است و این مطلب بر کسی پوشیده نیست اگر به علوم دیگر سری بزنید خواهید دید که ریاضی به هر حال دستی در آن بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دارد ؛ حرکت خون در بدن یک معادله دیفرانسیلی است ؛تعیین طول و عرض جغرافیا ؛ تعیین طول عمر یک یافته مثلا یک فسیل چند هزار ساله از علم ریاضی کمک می گیرند ؛ علم جدید نظریه نانو تکنول‍وژی که باعث شگفتی در دنیای علم گردیده است دیدگاه اولیه خود را از ریاضی دارد ؛ در علوم قضاوت  استدلالهای قوی ریاضی باید به کمک قاضی بیایند تا حکم وی صحیح تر گردد ؛ خلاصه اینکه هر علمی را نام ببریم بگونه ای با ریاضی سر و کار دارد و حال سوال اینجاست که خوب چنین علمی با این همه کاربرد چرا برای دانش آموزان و یا دانشجویان این همه درد سر دار شده است در پاسخ به این سوال ۳ مطلب را یاد آور می شوم :

۱- در کشور ما متاسفانه از کاربرد ریاضی خیلی کم سخن گفته شده و خصوصا در دروس متوسطه بسیار به ندرت از کاربردهای ریاضی سخن گفته شده که این یکی از نقایص دروس متوسطه در شاخه ریاضی است .

۲- از آنجایی که کنکور در کشور ما از اهمیت بالایی تا بحال برخوردار بوده است بنابرین سیر مطالب بیشتر بسمت محض پیش رفته و اگر اندک مطالب کاربردی در ریاضی مشاهده میشود آنرا هم معلمان به بوته فراموشی سپرده اند .

۳-جامعه نیز در این بین بی تغصیر نیست اگر جایگاه واقعی علوم در جامعه مشخص گردد و هر کسی در جایگاه واقعی خودش مشغول به کار گردد  میتوان انتظار داشت که جایگاه علوم و تاثیر هر یک در هم نیز بهتر مشخص گردد .

امید آنکه بتوانیم  در پیشرفت علوم به جایی برسیم که همه آنها را در جایگاه خودشان درک کرده و در دنیا عمل کننده اول باشیم نه حرف زننده اول زیرا  همه علوم در زمان عمل است که وضعیت خود را تثبیت می کنند . 

یا مهدی جان خدا کند که بیایی

    آرزوی دیدار

 

همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی

چه زیان ترا که منهم برسم به آرزویی

به کسی جمال خود را ننموده ای و بینم

همه جا به هر زبانی بود از تو گفتگویی

به ره تو بس که نالم زغم تو بس که مویم

شده ام زناله نالی، شده ام زمویه مویی

همه خوشدل اینکه مطرب بزند به تار چنگی

من از آن خوشم که چنگی بزنم به تار مویی

شود اینکه از ترحم دمی ای سحاب رحمت

من خشک لب هم آخر زتو تر کنم گلویی

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت

سرخم می سلامت شکند اگر سبویی

همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا

تو قدم به چشم من نه ، بنشین کنار جویی

نه به باغ ره دهندم که گلی به کام پویم

نه دماغ اینکه از گل شنوم به کام بویی

نه وطن پرستی از من به وطن نموده یادی

نه زمن کسی به غربت بنموده جستجویی

بنموده تیره روزم ستم سیاه چشمی

بنموده مو سپیدم صنم سپید رویی

نظری به سوی " رضوانی" دردمند مسکین

که بجز درت ندارد نظری به هیچ سویی