بزرگترین عدد اول شناخته شده :

اعداد اول

 

تعریف : عدد طبیعی  p>1    را اول گوییم هرگاه  فقط بر یک و خودش بخش پذیر باشد  و هر عدد طبیعی p>1  که اول نباشد را عدد مرکب گوییم .

قضیه ۱ : بینهایت عدد اول وجود دارد .

قضیه ۲ : هر عدد طبیعی مرکب  n  حداقل دارای یک مقسوم علیه اول کوچکتر و یا مساوی جذر عدد n   می باشد ( غربال ارتستن )

تعریف : اعداد p   و  p+2   را اعداد  اول دو قلو گوییم هرگاه هر دوی آنها عدد اول باشند .

تعریف : عدد اولی را عدد اول مرسن گوییم که بشکل قوای از ۲  منهای یک باشد .

بزرگترین عدد اول شناخته شده : در تاریخ چهارم سپتامبر  ۲۰۰۶   بزرگترین عدد اول شناخته شده توسط George woltman   معرفی شد این عدد دارای ۹۸۰۸۳۵۸  رقم می باشد  و بصورت ۲ بتوان ۳۲۵۸۲۶۵۷  منهای ۱ میباشد و جالب است بدانید این عدد یک عدد مرسن نیز می باشد و چهل و چهارمین عدد مرسن کشف شده می باشد .

بزرگترین  اعداد  اول دو قلوی شناخته شده :بزرگترین اعداد اول  دوقلوی شناخته شده  در سال ۲۰۰۷ کشف گردید این عدد دارای ۵۸۷۱۱ رقم است .

 

دیکشنری آنلاین

یک دیکشنری کامل آنلاین از انگلیسی به فارسی و از فارسی به انگلیسی می توانید در اینجا از آن استفاده کنید

۷۵ روش اثبات برای قضیه فیثاغورث:

هر چند تعداد روشهای اثبات این قضیه بسیار زیاد است ولی با مراجعه به اینجا می توانید ۷۵ روش را برای اثبات این قضیه مشاهده نمایید ؛ حالا باز هم نظر ندهید  ممنونم

 

                                 ۷۵ روش اثبات

به اطلاع کلیه دوستان می رساند این لینک درست می باشد ولی  فقط مقداری دیر این سایت بالا می آید ، با عرض معذرت از همه دوستان

ریاضی به کمک زبانشناسی می آید :

فرمول ریاضی تکامل زبان ها ارائه شد
گروهی از ریاضیدانان آمریکایی توانستند با بررسی تغییرات زبان انگلیسی، طرح تکامل زبان ها را در یک فرمول ریاضی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون بررسی زبان و تکامل آن از دیدگاه فیزیولوژی زبان، زبانشناسی و تاریخ ادبیات مورد بررسی قرار می گرفت اما به تازگی تیم تحقیقاتی مارتین ای. نواک از دانشگاه هاروارد که نتایج تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کرده اند، با بررسی تغییرات زبان انگلیسی از هزار و 200 سال قبل تاکنون موفق شدند طرح تکاملی تغییرات زبان ها را در یک فرمول ریاضی شناسایی کنند.

به اعتقاد این دانشمندان، همانگونه که ژن ها و ارگانیسم ها تغییر می کنند، کلمات و به خصوص افعال بی قاعده نیز با گذشت زمان و در یک فشار قوی عادی سازی، تغییر کرده و تبدیل به افعال با قاعده می شوند. به ویژه یک فعل برپایه یک عملکرد خاص ریاضی چه از جنبه ریشه های فعلی و چه از نظر بسامد وقوع (میزان استفاده) با قاعده می شود.

این بدان معنی است فعلی که نسبت به یک فعل دیگر 100 برابر بیشتر استفاده می شود، 10 برابر سریعتر با قاعده می شود.

همچنین این ریاضیدانان ارزیابی کردند که نیمه عمر افعال بی قاعده با زمان زندگی قاعده مند آنها قابل محاسبه است.

برای مثال، واژگان رایجی مثل فعل " be" (بودن) و یا "think" (فکر کردن) به ترتیب نیمه عمری برابر با 38 هزار و 800 سال و 14 هزار و 400 سال دارند.

این درحالی است که نیمه عمر واژگان کم کاربردی چون "smite" (شکست دادن) و "shrive" (اعتراف گرفتن) تنها 700 و 300 سال است.


کاربرد دیگری از ریاضی :

راز مکانیک تکثیر میکروب ها کشف شد
دانشمندان آمریکایی مدل ریاضی جدیدی را برای حل مسئله مکانیک تکثیر میکروب ها ارائه کرده اند که براساس آن می توان توضیح داد که باکتری ها چگونه خود را به دو تکه تکثیر می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه جان هاپکینز بالتیمر با بررسی باکتری "اشیروشیراکولا" که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کند و در دسته باکتری های مفید است، توانستند معمای چگونگی تکثیر میکروب ها را در یک مدل جدید ریاضی شرح دهند.

براساس گزارش ساینس دیلی، وقتی این میکروب های تک سلولی تکثیر را آغاز می کنند، به سبب ساختاری که Z-ring  نامیده می شود از یک منبع ناشناخته یک سیگنال دریافت می کنند.

ساختار Z-ring بدن عصاگونه باکتری را به دو تکه مساوی میکروبی تقسیم می کند که این دوتکه سرانجام از هم جدا می شوند.

محققان دانشگاه جان هاپکینز برای شرح این فرایند یک ابزار ریاضی را توسعه داده اند که نیروی مکانیکی پرقدرتی را کهZ-ring  در موقع جداسازی این میکروب ها بکار می گیرد محاسبه می کند.

این محاسبه نشان می دهد که میکروب ها چگونه تکثیر می شوند.

همچنین این مدل می تواند منجر به توسعه نوع جدیدی از آنتی بیوتیک هایی شود که می توانند در غیرفعال کردن Z-ring برای ممانعت از تکثیر باکتریهای مضر مورد استفاده قرار گیرند.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند:" این نوع باکتری در بدن انسان پیدا می شود. درک چگونگی مکانیک تکثیر این ارگانیسم می تواند به ما در کشف راه های جدیدی برای درمان باکتری های بیماریزا کمک کند."

به نقل از خبر گزاری مهر