خبری از جامعه علمی ایران:

موضوع : نام یک ایرانی در میان چهار دانشمند برتر جهان قرار گرفت
منبع : خبرگزاری مهر
متن خبر :
  رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری 10 دانشمند تراز اول جهان در رشته های علوم کشاورزی ، زیست شناسی و بیوشیمی و شیمی را معرفی کرد که نام یک دانشمند ایرانی به عنوان چهارمین دانشمند برتر علم کشاورزی به چشم می خورد.

دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان این خبر افزود : معرفی دانشمندان جهان در رشته های مختلف می تواند در راستای آشنایی و ایجاد انگیزه، بستر مناسبی را برای جهش علمی و کم کردن فاصله علمی با جهان به وجود آورد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، مهراد اظهار داشت : مشاهده تعداد مقالات و تعداد استنادهای صورت گرفته به مقالات دانشمندان تراز اول جهان از این نظر برای ما اهمیت دارد که به ارزیابی علم و پژوهش و پدیدآورندگان دستاوردهای علمی یعنی استادان و محققان در داخل کشور بپردازیم و عملکرد آنها را به عنوان شاخص و معیار انتخاب دانشمندان ، پژوهشگران ، مبتکران و مخترعان برتر کشور مورد توجه قرار دهیم.
وی گفت: وقتی استادان و محققان، خود را با جریانات علمی همسو و همسطح قرار دهند، استانداردسازی علم و پژوهش بر مبنای اصول و قواعد بین المللی تحقق می یابد و نام دانشمندان و دانشگاههای کشور در درجه بندی نظام های رتبه بندی قرار می گیرد.

برترین دانشمندان در علم کشاورزی

دکتر مهراد گفت: آماری که مشاهده می کنید مربوط به اول ژانویه 1997 تا ماه ژوئن 2007 است. در حیطه علوم کشاورزی نام یک دانشمند ایرانی در جایگاه چهارم مشاهده می شود. دکتر فریدون شهیدی استاد و محقق دانشگاه Memorial Uneversity Of Newfoundland کشور کانادا است.
این دانشمند ایرانی نویسنده بیش از 500 مقاله تحقیقی و مولف و ویراستار بیش از 30 کتاب است. دکتر شهیدی سردبیر مجله Food Lipids است و جایزه 2005 Stephen s. Chang از آن خود کرده است.

برترین دانشمندان در علم زیست شناسی و بیوشیمی

وی گفت: در حوزه زیست شناسی و بیوشیمی تعداد مقالات و استنادها قابل توجه اند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد : دکتر دیوید لیپمن که در مرکز ملی اجتماعات بیوتکنولوژی وابسته به انستیتو ملی بهداشت در مریلند کار می کند با قرار گرفتن در جایگاه نخست دارای 21534 استناد به 22 مقاله ای است که وی به رشته تحریر درآورده است.
مهراد گفت : به عبارت دیگر به هر یک از مقالات این دانشمند تقریبا 978 استناد صورت گرفته که عمق اهمیت و اعتبار مقالات را مشخص می سازد.
وی گفت : وضعیت رتبه های سوم، چهارم و یازدهم نیز درخور توجه است. گرچه تعداد مقالات اندک می باشد اما به خاطر اهمیتی که موضوع مقالات و یافته های تحقیقات داشته است هر مقاله صدها بار مورد استفاده قرار گرفته است.

برترین دانشمندان در علم شیمی

مهراد اضافه کرد : در مبحث شیمی می توان به پروفسور رابرت گوبس اشاره کرد. این دانشمند که استاد کالتک کالیفرنیا است مجموعا 164 مقاله پر استناد دارد، اما این مقالات بیش از 13 هزار بار مورد استناد قرار گرفته اند. پروفسور گروبس برنده جایزه نوبل سال 2005 میلادی در رشته شیمی است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تاکید کرد : اهمیت و اعتبار این دانشمندان علاوه بر تعداد مقالات پراستناد به واقعیت های دیگر نیز بستگی دارد.
به عنوان مثال چاد میرکین دارای رتبه هفتم در بین 10 دانشمند شیمی برتر جهان تعداد قابل توجهی از مقاله های پژوهشی خود را در مجله معروف science به چاپ رسانده است. این استاد شیمی مدیر انستیتو نانوتکنولوژی در دانشگاه نورت وسترن ایالت ایلینوی است.
دکتر مهراد افزود : شرح زندگانی عملی این دانشمندان هر کدام آموزنده است. برای کسب توان رقابتی در عرصه جهانی شناخت دانشمندان برتر و فعالیت های پژوهشی آنان اهمیت دارد. در واقع با کسب آشنایی و همسو شدن با این نوع توانمندی ها مزیت های نسبی دارد.
به اعتقاد دکتر مهراد، حرکت توسعه علمی باید حرکتی تلقی شود که بیشترین بخش آن تحول در زیر ساخت ها از طریق ایجاد و تقویت نظام های پژوهشی و تعامل و برقراری ارتباط نزدیک میان دانشگاهها و دانشمندان داخل با جهان پیرامون به منظور احراز جایگاه نخست علمی بر اساس چشم انداز بیست ساله کشور باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد