تبریک:

عید سعید غدیر خم برتمام شیعیان جهان مبارک باد

هجدهم ذی الحجه سال  دهم هجری قمری مصادف با ۲۷ اسفند سال دهم هجری شمسی .

نزدیک ظهر روز دوشنبه، کاروان بزرگ پیامبر همین که به منطقه " غدیر خم " رسیدند حضرت، مسیر حرکت خود را به طرف راست جاده و به سمت غدیر تغییر داده، فرمودند :

" ایها الناس، اجیبوا داعی الله، و انا رسول الله ."

ای مردم، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم .

این کنایه از آن بود که هنگام ابلاغ  پیام مهمی فرا رسیده است. لذا فرمان دادند تا منادی ندا کند:

" همه مردم متوقف شوند، آنان که پیش رفته اند برگردند، و آنان که پشت سر هستند، خود را سریع تر برسانند. " همچنین دستور دادند، کسی زیر درختان کهنسالی که در آنجا بود نرود و آن مکان برای برپایی جایگاه سخنرانی خالی بماند.

پس از این دستور، همه مرکب ها متوقف شد، همه مردم پیاده شدند و برای توقف سه روزه خیمه زدند .

از طرف دیگر پیامبر چهار نفر از اصحاب خاص خود یعنی مقداد، سلمان، ابوذر و عمار را فرا خوانده و به آنان دستور دادند تا جایگاه سخنرانی را در کنار درختان کهنسال آماده سازند . آنان از روانداز شتران و سایر مرکب ها کمک گرفته، منبری بلند ساختند و روی آن را با پارچه ای پوشانند( منبر در میان جمعیت قرار داشت.)

با توجه به کثرت جمعیت،" ربیعه" را که صدای رسایی داشت، انتخاب کردند تا کلام حضرت را برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار کند.

مقارن ظهر، منادی حضرت رسول اکرم (ص)، ندای نماز جماعت داد، مردم مقابل منبر جمع شدند و با پیامبر نماز جماعت را اقامه نمودند. پس از نماز، پیامبراکرم از منبر غدیر بالا رفتند و سپس علی علیه السلام را فرا خواندند تا در سمت راست ایشان بر فراز منبر بایستد و پیامبر نیز در حالی که دست راستش بر شانه امیرالمومنین قرار داشت، سخنرانی تاریخی خود را شروع کردند که بیش از یک ساعت به طول انجامید.

حضرت در ابتدا به حمد و ثنای الهی پرداختند و سپس تصریح کردند که: باید فرمان مهمی درباره علی بن ابیطالب ابلاغ کنم که اگر این پیام را نرسانم رسالت الهی را انجام نداده ام :

" یا ایها الرَسول، بَلـِّغ ما اُنزل الیکَ مِن رَبـِّک وَ ان لَم تـَفعَل، فَما بَلغتَ رسالته."( مائده/67)

پس از بیان جملاتی، پیامبر دست علی علیه السلام را بلند نمود و فرمودند:

" من کنت مولاه فهذا علی مولاه "

و چنین بود که " غدیر"، عید ولایت نام گرفت .

برگرفته از وب سایت تبیان

نظرات 5 + ارسال نظر
پهلوزاده شنبه 8 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:44 ق.ظ http://ahamidp.ir

سلام
عید شما هم مبارک باشه .

روز خوبی داشته باشین .

sd یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:08 ب.ظ

وب فوق العاده ای است با نوشته ها و مطالب باحال من معمولا نظر نمی دم ولی این یکی واقعا باحال بود. راستی اتفاقی اومدم بای.

سعید حاتمی دوشنبه 10 دی‌ماه سال 1386 ساعت 09:44 ب.ظ http://update.1irani.com

سلام،
از اینکه رسیدگی به درخواست شما برای اضافه شدن لینک وبلاگتان به «لیست وبلاگ‌های به روز شده» با تاخیر زیادی انجام شده واقعاً عذر می‌خواهم و شرمنده این بدقولی هستم. باور کنید در این سه ماه چنان گرفتاری‌های زندگی (کار و درس) زیاد بود که فرصتی برای انجام تعهدات نمی‌ماند. می‌دانم بدقولی کار بسیار زشتی است و به همین خاطر از شما دوست بزرگوار پوزش می‌طلبم و امیدوارم وضعیت مرا درک کنید.
متأسفانه من لینک لیست را در وبلاگ شما پیدا نکردم. اگر پس از این مدت و بخاطر بدقولی من آنرا پاک کردید، بخاطر آن چند وقتی که لینک در وبلاگ شما بود، بسیار سپاسگزارم. مطمئن باشید این حسن رفتار شما فقط و فقط به نفع دوستان بلاگر دیگر که لینکشان در این لیست وجود دارد، بوده و من فقط مسؤولیت رسیدگی به درخواست‌ها و پرداخت هزینه‌های سایت را دارم تا از این طریق به معرفی هر چه بیشتر وبلاگ‌ها کمک کوچکی کرده باشم.
از طرف حدود دو هزار وبلاگی که لینکشان در این لیست وجود دارد، بخاطر چند وقتی که به لیست آنها لینک دادید، از شما تشکر می‌کنم. در این مدت سه ماه بیش از هزار وبلاگ درخواست رسیدگی کرده‌اند که رسیدگی به هر کدام بیش از پنج دقیقه زمان می‌برد. به همین خاطر یک هفته مرخصی گرفته‌ام و تمام مدت در حال انجام وظیفه‌ی به تاخیر افتاده‌ام هستم.
در ضمن در این مدت که شما به لیست لینک داده بودید بعد از هر بار کلیک بر لینک لیست در وبلاگتان، لینک وبلاگ شما بصورت خودکار در لیست «از اینجاها اومدند» (پایین منوی سمت راست)، به بالای لیست می‌آمد که به نوعی تشکر و لینک متقابل بود.
باز هم از این تاخیر ناخواسته معذرت می‌خواهم و امیدوارم عذرخواهی من را بپذیرید.
شاد و سربلند باشید

سعید حاتمی چهارشنبه 12 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:09 ب.ظ http://blog.1saeed.com

سلام،
از اینکه «لیست وبلاگ‌های به‌روز شده» را برای معرفی وبلاگ خوبتان به دیگر دوستان انتخاب کردید متشکریم. لینک شما به لیست ما اضافه شد و امیدواریم پس از این دوستان جدیدی از این طریق با وبلاگ شما آشنا شوند.
این لیست که چهار سال از عمرش می‌گذرد شامل حدود دوهزار لینک است که بر اساس زمان بروزرسانی (آپدیت) وبلاگ‌ها مرتب می‌شود؛ یعنی بعد از هربار نوشتن یادداشت جدید، لینک شما به صدر لیست خواهد آمد و تا بیست و چهار ساعت بصورت پررنگ خواهد ماند.
برای اعلام به روز شدن وبلاگ، باید آدرس وبلاگ شما به اصطلاح پینگ شود. برخی سیستم‌ها مانند بلاگ اسپات به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند ولی برخی دیگر باید دستی پینگ شوند. برای پینگ کردن کافیست بعد از آپدیت (به روز رسانی) و نوشتن یادداشت جدید، آدرس وبلاگ خود را در کادر مخصوص پینگ در بالای صفحه اصلی لیست وارد کرده و بر روی دکمه «ارسال پینگ» کلیک کنید تا در عرض چند دقیقه، لینک شما به بالای لیست بیاید و دوستان از یادداشت جدید در وبلاگتان مطلع شوند.
البته چون چند وقتی است سایت بلاگرولینگ (که برای اعلام به روز رسانی از آن استفاده می‌شود) دچار مشکل شده، شاید بعد از ده دقیقه پینگ عمل نکند که باید دوباره پینگ کنید. برای برطرف کردن این مشکل کاری از دست من ساخته نیست؛ چون سایت بلاگرولینگ بعد از پنج سال ارایه منظم خدمات، اکنون هیچ کاری برای رفع این مشکل نمی‌کند. با اینحال سعی خواهم کرد خودم سیستم جدیدی را برای اعلام به روز رسانی طراحی کنم.
با تشکر

[ بدون نام ] دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:49 ب.ظ

www.funkhoone.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد