پرفسور لطفی زاده کیست ؟

او در سال ۱۹۲۱ در شهر باکو در آذربایجان زاده شد. پدرش یک ژورنالیست ایرانی بود که در آن زمان به دلایل شغلی در باکو بسر می برد. و مادرش یک پزشک روسی بود.
وی ده ساله بود که در اثر قحطی و گرسنگی سراسری پدید آمده در سال ۱۹۳۱ توسط استالین، ناچار شد به اتفاق خانواده به وطن پدری اش ایران بازگردد. لطفی زاده در تهران به تحصیل در دبیرستان البرز نائل شد و در امتحانات سراسری ورود به دانشگاه، مقام دوم را کسب نمود و در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونیک دانشگاه تهران را با موفقیت به پایان رساند و درحین جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۴۶ موفق به اخذ مدرک لیسانس از “انستیتو تکنولوژی ماساچوست”، و در سال ۱۹۴۹ به دریافت مدرک دکترا از “دانشگاه کلمبیا” در نیویورک نائل گردید، و در همین دانشگاه با تدریس در زمینه تئوری سیستم ها کارش را آغاز نمود. او در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدریس الکتروتکنیک بپردازد و در سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت.
لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور “زاده” مشهور است. لطفی زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می پردازد. او عاشق عکاسی است، و تاکنون شخصیت های معروفی همچون روسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون رو به دوربین وی لبخند زده اند.
پروفسور لطفی زاده دارای ۲۳ دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر دنیاست که در اصل این دانشگاه ها با اعطای دکترای افتخاری به این مرد بزرگ به خودشان اعتبار داده اند. لطفی زاده بیش از دویست مقاله ی پژوهش را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد. و در هیئت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام “مشاور” را داراست.
در یک نگاه تئوری فازی لاجیک لطفی زاده را اینگونه می توان تشریح کرد:
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی، او منطق انسانی را وارد ریاضی کرد. شاید بتوان با دو رنگ سیاه و سفید مثال بهتری ارائه داد. اگر در ریاضی، دو رنگ سفید و سیاه را صفر و یک تصور کنیم، منطق ریاضی، طیفی به جز این دو رنگ سیاه و سفید نمی بیند و نمی شناسد. ولی در مجموعه های نامعین فازی لاجیک، بین سیاه و سفید مجموعه ای از طیف های خاکستری را هم ملحوظ می کند و به این طریق فصل مشترک ساده ای بین انسان و کامپیوتر به وجود آورد.
این منطق حدود چهل سال پیش در امریکا توسط وی پایه ریزی شد. و برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار، در یک نیروگاه کاربرد علمی پیدا کرد و متعاقب آن، کاربردهای عملی دیگری نیز در عرصه ی اتوماتیزه کردن، در صنایع اروپا و مناطق نظامی آمریکا پیدا شدند. تحول واقعی در کاربرد منطق فازی در سال ۱۹۸۰ در ژاپن اتفاق افتاد. و از آن زمان، ژاپن در بازار فازی نقش پیشرو دارد. در سال ۱۹۸۷ بود که متروی “سندای” ژاپن با سیستم فازی هدایت شد. و به ویژه در عرصه ی وسایل الکترونیکی و دستگاه های خانگی در سال ۱۹۹۰ “فازی” در ژاپن به عنوان کلمه سال انتخاب شد. و اینگونه کشور سازنده ی روبوت ها و هوش مصنوعی این منطق را با سرعتی روز افزون کامل می کند.
پروفسور لطفی زاده سوم مای ۲۰۰۵ ساعت ۱۷ در سالن EB 301 در دانشگاه صنعتی پایتخت کشور آلمان به همت کانون مهندسین و متخصصین ایرانی در برلین و با حضور اندیشمندان جهانی در منطق فازی، به زبان انگلیسی سخنرانی خواهد کرد.
در اطلاعیه ای که پرزیدنت دانشگاه برلین منتشر کرده است، ضمن دعوت از کلیه مطبوعات و رسانه های جمعی می نویسد:«بانی تئوری فازی لاجیک به برلین می آید، پروفسور لطفی زاده درباره تئوری جهانی مشهور خود سخن خواهد گفت.»
دست مریزاد به همت و پشتکار کانون متخصصین ایرانی در برلین.
به جرأت می توان گفت که این کانون علمی، با حسن انتخابش و برپایی مراسمی از این دست، ضمن معرفی بزرگان و شناساندن مفاخر ایرانی، و پرداختن به موضوعات بکر علمی و فرهنگی و پیشتازی در کمک های انسان دوستانه و ارائه برنامه های وسیع در زمینه ساخت و ساز و آبرسانی و حتا تحقیق و تفحص علمی پیرامون انرژی هسته ای در ایران، به پیشرفت و آبادانی آن سرزمین می اندیشد. و بدین ترتیب تاکنون نقطه عطفی را در فعالیت های فرهنگی ایرانیان در آلمان و برلین و دیگر اقصا نقاط دنیا گذارده است که می تواند الگوی دیگر نهادها و کانون های فرهنگی قرار گیرد. این عده ی مشتاق و شیفته فرهنگ و تمدن ایران، در طی فعالیت ده ساله شان، اقدام به انتشار هشت گاهنامه نموده است که مشتمل بر مجموعه مقالات علمی و فرهنگی این عزیزان است. در آخرین گاهنامه با عنوان” سهم ایرانیان در تمدن جهان” که به فارسی در بهار امسال به زیور طبع آراستند، مقالات مختلفی از احوالات و روش علمی کاشفین و مخترعین ایرانی را می توان سراغ کرد. از کشف مس گرفته تا معماری و هنر قالی بافی.

شاید چند خطی از دیباچه ی آخرین گاهنامه کانون متخصصین و مهندسین ایرانی در آلمان، رسالت این مشتاقان علم و فرهنگ را پیش رویمان بگسترد.

«اینک امید بر این است که نسل جوان ایرانی، به ویژه آنان که در خارج از کشور بسر می برند، از طریق این مجموعه با نمونه ای از دستاوردهای چشمگیر نیاکان ما آشنا شده و از خویشتن بپرسند که چه می توانند به مرز و بوم کشورشان تحویل دهند، چرا که خوارزمی ها، ابن سیناها و رازی ها دین خود را به انسان ها ادا کرده و میراثی گرانبها برای آنان به جا گذارده اند. به راستی که اکنون نوبت ماست.» 

موفق و پیروز باشید ....

رسم نمودار تابع :

۱- رسم نمودار توابع خطی : همانگونه که از نام این توابع مشخص است این نمودار این توابع بصورت یک خط می باشد و لذا برای رسم نمودار این توابع داشتن دو نقطه کافیسیت و مناسبترین نقاط ؛ دادن اعداد صفر و یک به x است و مقدار  y  بدست آورده  و با داشتن دو نقطه نمودار تابع را رسم می کنیم . 

 

2- رسم نمودار توابع درجه دوم : نمودار این توابع را سهمی گویند برای رسم این توابع ابتدا از تابع نسبت به x  مشتق گرفته و آنرا مساوی صفر قرار می دهیم و بدین صورت طول نقطه ماکزیمم یا مینیمم را بدست آورده ایم و با جایگذاری در تابع عرض نقطه را مشخص میکنیم . حال برای رسم تابع دو نقطه در اطراف نقطه ما کزیمم یا مینیمم نیاز داریم که با بدست آوردن آن دو نقطه می توانیم نمودار تابع را بطور دقیق رسم کنیم  

توجه : در این توابع اگر ضریب xمثبت باشد نقطه بدست آمده مینیمم و اگر منفی باشد آن نقطه ماکزیمم را مشخص می کند .  

 

3- رسم نمودار سایر توابع جبری : برای رسم نمودار این توابع باید اقدامات زیر را انجام داد : 

1- دامنه تابع را بدست می آوریم  

2- از تابع مشتق گرفته و با مساوی صفر قرار دادن آن نقاط بحرانی تابع را تعیین می کنیم . 

3- مجانبهای تابع را بدست می آوریم ( در صورت وجود )  

4- با رسم جدول تغییرات و تعیین علامت مشتق نقاط ماکزیمم و مینیمم  را با استفاده از آزمون اول مشتق تعیین می کنیم . 

5- اگر مشتق تابع خود تابعی نسبتا" ساده است دوباره از آن مشتق گرفته و نقاط عطف تابع را بدست می آوریم و می توان با تعیین علامت کردن آن جهت تقعر تابع را نیز مشخص نمود . 

6- حال باداشتن دامنه تابع و مجانبها و جدول جهت تغییرات می توان نمودار تابع را رسم نمود .  

 

اگر سوال تخصصی داشتید می توانید سوال کنید .

واژه ریاضیات :

واژه ریاضیات و بهترین واژه جایگزین آن

واژه ریاضیات ، به جای واژه یونانی (( ماته ماتیکه )) Mathematike گذاشته شده است که خود از (( ماته ما )) Mathema به معنای (( دانش )) و (( دانایی )) آمده است.اغلب ، واژه (( ریاضیات )) را ، برگرفته از واژه (( ریاضت )) دانسته اند ؛ چرا که (( ریاضت )) تنها به معنای (( پرهیزکاری بدنی )) نیست و (( در خود فرو رفتن ))  و (( فهمیدن )) و (( رسیدن  به رازها )) را هم می رساند. 

دیدگاه های دیگری هم وجود دارد. بسیاری از زبانشناسان، با بحث های زبان شناختی نتیجه می گیرند ، (( ماته ما )) همان واژه ایرانی (( مزدا )) است که همان معنای واژه یونانی را دارد : (( دانا )) و (( آگاه )).  دیدگاه سوم ، معتقد است که واژه (( ریاضی )) از واژه فارسی (( راز )) به معنای (( اندازه گرفتن )) آمده است. این واژه هنوز در واژه های (( تراز )) و (( ترازو )) با حفظ معنای خود باقی مانده است. در واژه (( ترازو )) ، (( ترا )) به معنای (( از این سو و آن سو )) ، (( راز )) به معنای (( اندازه گیری )) است . پسوند (( او )) در بسیاری جاها در زبان فارسی ، به معنای (( بسیار )) به کار رفته است. به این ترتیب ، (( ترازو )) یعنی : (( اندازه گیری و مقایسه بسیار )) . در ضمن ، واژه (( مر )) در زبان فارسی ( که در واژه های (( شمر )) و (( شمردن )) وجود دارد ) ، به معنای (( شمردن )) و (( محاسبه کردن )) است.بدین ترتیب ، اینان ، به جای واژه (( ریاضیات )) ، واژه (( رازومَر )) را پیشنهاد می کنند که درست به معنای (( اندازه گرفتن و شمردن )) است و اگر ریاضیات را (( دانش رابطه های کمیتی و شکل های فضایی )) بدانیم ، واژه (( رازومر )) می تواند انتخاب درستی باشد. 

اگر واژه (( ریاضیات )) را ( که نه در ترکیب زیباست و نه بروشنی معرف یکی از دانش هاست ) ، برگرفته از واژه (( ریاضت )) فرض کنیم ، می تواند اثری منفی در علاقه مندان به این دانش بگذارد؛ زیرا همگان (( ریاضت )) را به معنای (( سختی کشیدن )) ، (( در انزوا فرو رفتن )) و (( فشار بیش از اندازه به خود می دانند )) ، که با ماهیت دانش ریاضی سازگاری ندارد. این تعبیر ، شبیه تعبیری است که برخی بر واژه (( جبر )) می آورند و آن را به معنای (( زور و فشار )) می دانند ، در حالی که خوارزمی ، واژه (( جبر )) را به معنای (( جبران کردن )) گرفته است؛ چرا که به تعبیر خوارزمی و به زبان امروزی ، می توان عدد منفی را از یک طرف معادله ، به طرف دیگری برابری برد تا مقداری مثبت شود ( یعنی جبران شود ). در مصراع : “که جبر خاطر مسکین بلا بگرداند ” ، واژه (( جبر )) درست به همین معنای (( جبران کردن )) به کار رفته است. جدا از این بحث که (( ماته ما )) از (( مزدا )) گرفته شده است یا ریاضیات از واژه (( راز )) آمده است، به نظر می رسد ، اگر قرار باشد واژه ای فارسی به جای واژه (( ریاضیات )) انتخاب شود ، بهترین پیشنهاد ، همان واژه (( رازومَر ))باشد که هم زیباست و هم از نظر معنا ، با واژه (( ریاضیات )) سازگار است.

    علی رضا نادری منبع : برگرفته شده از کتاب  “فرهنگ ریاضیات ” -  ( انتشارات مدرسه )

ماه رمضان :

فرارسیدن ماه رمضان ؛ ماه خدا   مبارک باد و التماس دعا