پرفسور لطفی زاده کیست ؟

او در سال ۱۹۲۱ در شهر باکو در آذربایجان زاده شد. پدرش یک ژورنالیست ایرانی بود که در آن زمان به دلایل شغلی در باکو بسر می برد. و مادرش یک پزشک روسی بود.
وی ده ساله بود که در اثر قحطی و گرسنگی سراسری پدید آمده در سال ۱۹۳۱ توسط استالین، ناچار شد به اتفاق خانواده به وطن پدری اش ایران بازگردد. لطفی زاده در تهران به تحصیل در دبیرستان البرز نائل شد و در امتحانات سراسری ورود به دانشگاه، مقام دوم را کسب نمود و در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونیک دانشگاه تهران را با موفقیت به پایان رساند و درحین جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۴۶ موفق به اخذ مدرک لیسانس از “انستیتو تکنولوژی ماساچوست”، و در سال ۱۹۴۹ به دریافت مدرک دکترا از “دانشگاه کلمبیا” در نیویورک نائل گردید، و در همین دانشگاه با تدریس در زمینه تئوری سیستم ها کارش را آغاز نمود. او در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدریس الکتروتکنیک بپردازد و در سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت.
لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور “زاده” مشهور است. لطفی زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می پردازد. او عاشق عکاسی است، و تاکنون شخصیت های معروفی همچون روسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون رو به دوربین وی لبخند زده اند.
پروفسور لطفی زاده دارای ۲۳ دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر دنیاست که در اصل این دانشگاه ها با اعطای دکترای افتخاری به این مرد بزرگ به خودشان اعتبار داده اند. لطفی زاده بیش از دویست مقاله ی پژوهش را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد. و در هیئت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام “مشاور” را داراست.
در یک نگاه تئوری فازی لاجیک لطفی زاده را اینگونه می توان تشریح کرد:
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی، او منطق انسانی را وارد ریاضی کرد. شاید بتوان با دو رنگ سیاه و سفید مثال بهتری ارائه داد. اگر در ریاضی، دو رنگ سفید و سیاه را صفر و یک تصور کنیم، منطق ریاضی، طیفی به جز این دو رنگ سیاه و سفید نمی بیند و نمی شناسد. ولی در مجموعه های نامعین فازی لاجیک، بین سیاه و سفید مجموعه ای از طیف های خاکستری را هم ملحوظ می کند و به این طریق فصل مشترک ساده ای بین انسان و کامپیوتر به وجود آورد.
این منطق حدود چهل سال پیش در امریکا توسط وی پایه ریزی شد. و برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار، در یک نیروگاه کاربرد علمی پیدا کرد و متعاقب آن، کاربردهای عملی دیگری نیز در عرصه ی اتوماتیزه کردن، در صنایع اروپا و مناطق نظامی آمریکا پیدا شدند. تحول واقعی در کاربرد منطق فازی در سال ۱۹۸۰ در ژاپن اتفاق افتاد. و از آن زمان، ژاپن در بازار فازی نقش پیشرو دارد. در سال ۱۹۸۷ بود که متروی “سندای” ژاپن با سیستم فازی هدایت شد. و به ویژه در عرصه ی وسایل الکترونیکی و دستگاه های خانگی در سال ۱۹۹۰ “فازی” در ژاپن به عنوان کلمه سال انتخاب شد. و اینگونه کشور سازنده ی روبوت ها و هوش مصنوعی این منطق را با سرعتی روز افزون کامل می کند.
پروفسور لطفی زاده سوم مای ۲۰۰۵ ساعت ۱۷ در سالن EB 301 در دانشگاه صنعتی پایتخت کشور آلمان به همت کانون مهندسین و متخصصین ایرانی در برلین و با حضور اندیشمندان جهانی در منطق فازی، به زبان انگلیسی سخنرانی خواهد کرد.
در اطلاعیه ای که پرزیدنت دانشگاه برلین منتشر کرده است، ضمن دعوت از کلیه مطبوعات و رسانه های جمعی می نویسد:«بانی تئوری فازی لاجیک به برلین می آید، پروفسور لطفی زاده درباره تئوری جهانی مشهور خود سخن خواهد گفت.»
دست مریزاد به همت و پشتکار کانون متخصصین ایرانی در برلین.
به جرأت می توان گفت که این کانون علمی، با حسن انتخابش و برپایی مراسمی از این دست، ضمن معرفی بزرگان و شناساندن مفاخر ایرانی، و پرداختن به موضوعات بکر علمی و فرهنگی و پیشتازی در کمک های انسان دوستانه و ارائه برنامه های وسیع در زمینه ساخت و ساز و آبرسانی و حتا تحقیق و تفحص علمی پیرامون انرژی هسته ای در ایران، به پیشرفت و آبادانی آن سرزمین می اندیشد. و بدین ترتیب تاکنون نقطه عطفی را در فعالیت های فرهنگی ایرانیان در آلمان و برلین و دیگر اقصا نقاط دنیا گذارده است که می تواند الگوی دیگر نهادها و کانون های فرهنگی قرار گیرد. این عده ی مشتاق و شیفته فرهنگ و تمدن ایران، در طی فعالیت ده ساله شان، اقدام به انتشار هشت گاهنامه نموده است که مشتمل بر مجموعه مقالات علمی و فرهنگی این عزیزان است. در آخرین گاهنامه با عنوان” سهم ایرانیان در تمدن جهان” که به فارسی در بهار امسال به زیور طبع آراستند، مقالات مختلفی از احوالات و روش علمی کاشفین و مخترعین ایرانی را می توان سراغ کرد. از کشف مس گرفته تا معماری و هنر قالی بافی.

شاید چند خطی از دیباچه ی آخرین گاهنامه کانون متخصصین و مهندسین ایرانی در آلمان، رسالت این مشتاقان علم و فرهنگ را پیش رویمان بگسترد.

«اینک امید بر این است که نسل جوان ایرانی، به ویژه آنان که در خارج از کشور بسر می برند، از طریق این مجموعه با نمونه ای از دستاوردهای چشمگیر نیاکان ما آشنا شده و از خویشتن بپرسند که چه می توانند به مرز و بوم کشورشان تحویل دهند، چرا که خوارزمی ها، ابن سیناها و رازی ها دین خود را به انسان ها ادا کرده و میراثی گرانبها برای آنان به جا گذارده اند. به راستی که اکنون نوبت ماست.» 

موفق و پیروز باشید ....

نظرات 3 + ارسال نظر
امیر مسروری یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:59 ب.ظ http://irmath.blogfa.com

لطفا دوباره ته من سر بزنید.

مریم یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:44 ب.ظ http://www.msmamj.blogfa.com

درود بر پرفسور لطفی


در مورد این رسم توابع , ÷یدا کردن اکسترممم ها خیلی اشکال دارم .

مریم دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:04 ب.ظ http://www.msmamj.blogfa.com

سلام . اگر مطالب درخواستی را در وبلاگتون بگذارید , بنده را شرمنده لطفتون می کنید .

موفق باشید . التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد