قضیه فشردگی :

 

 

 

قضیه ی فشردگی حدود:

اگر  آن گاه :  .(این قضیه برای حدهای یک طرفه و بی نهایت هم برقرار است.) 

 مثال:  را بیابید.

با توجه به شکل زیر و استفاده از قضیه ی فشردگی ، نتیجه می شود که حد راست برابر 0 است.برای بررسی حد چپ،کافی است نیمه ی دیگر نمودار تابع را در نظر بگیریم که مشابها" نتیجه می شود که حد چپ نیز برابر 0 است و لذا حد مذکور برابر 0 است .   

 

تمرین :حدود زیر را بیابید .(x عددی حقیقی و [y]معرف جز صحیح y است .)

نظرات 11 + ارسال نظر
Hasti سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:43 ق.ظ http://www.thebestofmath.blogfa.com

سلام.وبلاگ جالبی دارید.منم یه وبلاگ کوچیک در مورد ریاضی دارم.خوشحال میشم بهم سر بزنید.

محمدرضا صالحی چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:15 ب.ظ http://class.gigfa.com

با عرض سلام و خسته نباشید به خاطر وبلاگ عالی و پربارتون.
من طی تلاشهایی که انجام دادم توانستم یک انجمن علمی و تالار گفت وگوی ریاضی برای اولین بار در ایران بسازم.
از شما درخواست میکنم در صورتی که مایل هستید حتما در این انجمن ثبت نام کرده و به ما کمک کنید.
از طرفی اگر توانایی مدیریت بخشی از انجمن را دارید میتوانید با دادن یک پیام بعد از ثبت نام در این انجمن مدیریت آن را به صورت کامل بر عهده بگیرید.(توجه کنید که عضویت در این انجمن کاملا رایگان میباشد و هیچ گونه هزینه ای را در بر نمیگیرد.)
شما همچنین میتوانید لینک وبلاگ خود را در بخش لینکستان این انجمن قرار داده و از این طریق بازدید وبلاگ خود را افزایش دهید و اگر مایل بودید لینک انجمن را در وبلاگ خود قرار دهید.هدف ما آموزش ریاضیات به صورت گسترده در ایران میباشد.در ضمن میتوانید از مطالب وبلاگ خود در بخشهای مربوط به انجمن با نام خود استفاده کرده و آنها را در این فضای اینترنتی و علمی گسترش دهید.منتظر حضور شما با مدیریت عالی هستیم.
زکات علم نشر آن است.
نام انجمن : آموزش مجازی ریاضیات
آدرس انجمن : Class.gigfa.com

احسان شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:04 ب.ظ http://ehsan2357.blogspot.com

سلام
وبلاگ خیلی جالبی دارین من یکی از مشتریای همیشگیت میشم
میخواستم بدونم شما دبیر دبیرستانید یا استاد دانشگاه

احسان شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:16 ب.ظ http://ehsan2357.blogspot.com

سلام خسته نباشید
من یه سوال داشتم
جواب منفی شش تقسیم بر 2ضرب در 3 برابر منفیه یکه یا منفی نه
ممنون

مهدی دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:31 ق.ظ

سلام استاد
من تو مرکز تربیت معلم دانشجوتون بودم(88-87 کاردانی رو تموم کردم)ب با شما درس آموزش ریاضی و حل مساله داشتم.
شما تو اون کلاس یه کتابی تقریبا به نام "113 مساله ریاضی " معرفی کردین .اگه امکن داره نام کامل اون کتاب و مولف و انتشاراتش رو برام بنویسین.خیلی ممنون میشم.
منتظر جوابتون هستم.

سعید شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:31 ب.ظ

سلام. میخواستم حجم آب داخل یک کره با قطر 10متر را محاسبه کنم در 5 حالت ذیل فقط حالت تمام درست میشود. راهنمائی فرمائید.
1- وقتی تمام حجم کره پر از آب است
2- وقتی یک دوم حجم کره پر از آب است
3- وقتی یک سوم حجم کره پر از آب است
4- وقتی یک چهارم حجم کره پر از آب است
5- وقتی یک پنجم حجم کره پر از آب است

بتول دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:41 ق.ظ

بهترین سایتی که تا حالا از ریاضی دیدم

امیر پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:20 ب.ظ

هردو حد صفر می شود

مدیر وبلاگ پنج‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 08:13 ب.ظ http://ueqm.blogfa.com/

سلام . وبلاگ خیلی خوبی دارید. خوشحال میشم با هم تبادل لینک کنیم.

منتظرتون هستم... [گل]

خانم الفا سه‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 10:04 ب.ظ http://www.missalfaa.blogfa.com

جالب بود اگه وقت کردید به ما هم سری بزنید و به این تازه کارا هم یه کمکی بکنید .................

بدرود

امیر چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:16 ق.ظ http://rebwarmo.blogsky.com

salam doste aziz webe jalebi dari
dastet dorost
linket kardam khoshhal misham behem sar bezani wa nazar bedi wa linkam koni
bye

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد