دو آهنگ زیبا از استاد شجریان :

 

 

                                                    دانلود قسمتی از آلبوم آهنگ وفا - ساز وآواز (9) 

                          

                                                                                        زمن نگارم از آلبوم دولت عشق

                    

 ( جهت دانلود برروی عنوان راست کلیک نموده سپس گزینه save target as  را بزنید.)

 

برگی از یک نوشته :

 

بر برگ گل به خون شقایق نوشته اند

                                                         کانکس که پخته شد می چو ارغوان گرفت

خورشیدم و شهاب قبولم نمی کند ...

سیمرغم و عقاب قبول نمی کند...

عریانترم ز شیشه و مطلوب سنگسار...

این شهر بی نقاب قبولم نمی کند...

ای روح بی قرار چه با طالعت گذشت؟....

عکسی شدم که قاب قبولم نمی کند...

این چندمین شب است که بیدار مانده ام ...

آن گونه ام که خواب قبولم نمی کند...

گفتم که با خیال دلی خوش کنم...

ولی با این عطش سراب قبولم نمی کند...

بی سایه ی هرز خویش حضوری ندیده ام ...

حق دارد آفتاب قبولم نمی کند...

الگوی ریاضی تشکیل پروتیین ساخته شد :

دانشمندان دانمارکی می‌گویند یک الگوی ریاضی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بخش مهمی از معمای چگونگی تشکیل پروتئین‌ها را حل کند.

توماس هاملریک استاد یار دانشگاه کپنهاگ گفت، آنها موفق شده‌اند که الگوی شکل سه بعدی پروتئین‌ها را تهیه کنند.

الگوی ریاضی انها برای توصیف ساختار پروتئین‌ها از دانش فیزیک، تئوری احتمال و هندسه استفاده می‌کند و بدین ترتیب وسیله با ارزشی را برای درک بهتر شکل و عملکرد پروتئین‌ها در اختیار علوم قرار می‌دهد.

هاملریک گفت، هر پروتئین منفرد ترکیب شیمیایی منحصر به فرد خود را دارد که شامل ‪ ۲۰‬آمینو اسید مختلف در ترکیبات متفاوت می‌شود. به گفته او تعداد این ترکیبات بی‌شمار است.

او گفت، ما یک الگوی واحد ریاضی ابداع کرده‌ایم که همه این شکل‌های مختلف را در بر می‌گیرد. این بدان معنی است که این الگو استفاده از پروتئین‌ها را برای صنایع و محققان به منظور دستیابی به اهدافشان راحت تر خواهد کرد.

الگوی جدید توماس احتمالا بر صنعت داروسازی نیز تاثیر بزرگی خواهد داشت.

سیاه چاله های گرسنه :

طبق مطالعات جدید، ممکن است تمامی سیاهچاله‌های کوچک و بزرگ عادات غذایی مشابهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری ایران،بر طبق اطلاعات تلسکوپ اشعه ی ‪ x‬چاندرا و تلسکوپهای زمینی، بزرگترین سیاهچاله‌ها نیز ممکن است مانند سیاهچاله‌های کوچک خود را تغذیه کنند.

این کشف از مفهوم فرضیه ی نسبیت انیشتین، که سیاهچاله‌ها در هر اندازه ای مشخصات یکسانی دارند، حمایت می‌کند و برای پیش بینی احتمالی مشخصات انواع جدید سیاهچاله‌ها مفید خواهد بود.

این نتایج با رصدهایی دنباله دار و طولانی کهکشان مارپیچی ‪ ,M81‬که حدود ‪۱۲‬ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، بدست آمده اند.

در مرکز این کهکشان سیاهچاله‌ای وجود دارد که جرمش حدود ‪ ۷۰‬میلیون بار از جرم خورشید بیشتر است و هنگامی که گاز را با سرعت بسیار زیادی به ناحیه مرکزی کهکشان و به درون خود می‌کشد، انرژی و تشعشعاتی از خود تولید می کند.

در نقطه ی مقابل، سیاهچاله‌هایی با جرمهای ستاره‌ای که حدود ‪ ۱۰‬بار از خورشید پرجرم تر هستند، منبع غذایی متفاوتی دارند.

این سیاهچاله‌های کوچکتر، مواد جدید را با جذب گاز از یک ستاره ی همدم بدست می‌آورند. چون سیاهچاله‌های بزرگ و کوچک در محیطهای مختلف و با منابع غذایی مختلف یافت می‌شوند، این سوال باقی می‌ماند که آیا با یک روش تغذیه می‌شوند؟
یک گروه تحقیقاتی با استفاده از این رصدها و مدل‌های فرضی،مشخصات سیاهچاله ‪ M81‬را با سیاهچاله‌های کم جرم مقایسه کردند که نتایج نشان می دهند چه سیاهچاله‌های بزرگ و چه کوچک، همانند یکدیگر تغذیه می‌کنند و پرتوهای مرئی، اشعه-‪ x‬و رادیویی مشابه تولید می‌کنند.

یکی از مفاهیم فرضیه ی نسبیت عام انیشتین این است که سیاهچاله‌ها اجرام ساده‌ای هستند و فقط چگالی و چرخش آنها باعث تاثیر بر فضا- زمان می‌شود.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که علیرغم تاثیرات پیچیده بر محیط، این سادگی خود را نشان می‌دهد.

سرا مارکوف از موسسه ی اخترشناسی دانشگاه آمستردام هلند که ریاست این تحقیقات را برعهده دارد، می‌گوید: این قضیه تایید می‌کند که روشهای تغذیه می‌تواند برای سیاهچاله‌هایی با اندازه‌های مختلف تا حد زیادی مشابه باشد؟ و ما نیز همین گونه فکر می‌کردیم؟ ولی تا کنون قادر نبوده ایم به آن دست پیدا کنیم.

مدلی که مارکوف و همکارانش از آن برای مطالعه ی سیاهچاله‌ها استفاده می کردند، صفحه‌ای محو از مواد در حال چرخش را به دور سیاهچاله در بر داشت .

مایکل نوواک از موسسه تکنولوژی ماساچوست می‌گوید: وقتی ما به این داده ها نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد مدل ما همانگونه که برای سیاهچاله‌های کوچک صدق می‌کند، برای سیاهچاله ی درون ‪ M81‬نیز عملکردی مشابه دارد. هه چیز در اطراف این سیاهچاله ی غول پیکر مشابه است و فقط ‪ ۱۰‬میلیون بار بزرگتر است.

در میان سیاهچاله‌هایی که فعالانه در حال تغذیه هستند، سیاهچاله موجود در‪M‬ ‪ 81‬از همه تاریکتر است و شاید به علت این که به طور کامل تغذیه نمی‌شود.

اگرچه به دلیل نزدیکی نسبی‌اش به ما ، یکی از پرنورترین سیاهچاله‌هایی است که از زمین دیده می‌شود که باعث شده رصدهایی با کیفیت بالا بر روی آن انجام گیرد.

اندرو یانگ از دانشگاه بریستول انگلستان می‌گوید: به نظر می‌رسد که سیاهچاله‌هایی که تغذیه کافی ندارند! آسانترین سیاه چاله‌ها برای تحقیق باشند. این موضوع شاید به این دلیل است که می‌توانیم فضاهای نزدیکتر سیاهچاله را مشاهده کنیم .

علاوه بر چاندرا تلسکوپهای دیگری نیز از روی زمین برای انجام تحقیقات بر روی ‪ M81‬به کار گرفته شده اند.

این رصدها به صورت همزمان انجام شدند تا تغییرات روشنایی‌ای که از تغییرات میزان تغذیه سیاهچاله ناشی می‌شوند باعث گمراه شدن نتایج نگردد.

چاندرا تنها ماهواره ی اشعه-‪ x‬است که قادر به جداسازی پرتوهای ‪ x‬ضعیف سیاهچاله از تشعشعات باقی کهکشان می‌باشد.